Bevezető | Színnévtípusok | A színnév szerepe | Színszótár–ABC | Színszótár–Színtartományok
Nyitóoldal | Honlaptérkép | Mellékletek | E-mail
« Mellékletek
Hexadecimális színadatok
Hexadecimális vagy 16-os számrendszer,
jele: #
A számítógépek többsége 8 bit/pixel színfelbontással jeleníti meg a képet, ami azt jelenti, hogy a monitor-alapszínek (R: red, vörös; G: green, zöld; B: blue, kék) mindegyike 28 = 256 értéket vehet fel.
A 256 = 16x16, vagyis az RGB 16-os számrendszerben kifejezhető.


A 16-os számrendszerben 16 egyjegyű karakter kell a számok leírására:

10-es számrendszer 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
16-os számrendszer # 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F

Egy hexadecimális színadat így adunk meg, pl.: #27A0BF, ami egy RGB adatsor (27 A0 BF)
vagyis: Red = 27, Green = A0, Blue = BF.



Átszámítás 16-osból 10-es számrendszerre:

Pl.: #27A0BF → #27 #A0 #BF
az első számjegyet megszorozzuk 16-tal és hozzáadjuk a második számjegyet.

R:
#27 = 2 x 16 + 7 = 39
G:
#A0 = 10 x 16 + 0 = 160
B:
#BF = 11 x 16 + 15 = 191
  A #27A0BF színérték: RGB 39-160-191


További példák:
Fehér: #FFFFFF = (RGB: 255-255-255)
Fekete: #000000 = (RGB: 0-0-0)
Türkiz: #0D9E99 = (RGB: 13-158-153)
Narancs: #FA6606 = (RGB: 250-102-6)
Barna: #67340A = (RGB: 103-52-10)
stb.


10-es számrendszerből hexadecimális számítása:

Pl.: 218:
a számot elosztjuk 16-tal, a törtrészt megszorozzuk 16-tal.

Pl.: 218 / 16 = 13,625
Az egész: 13 = #D
A törtrész: 0,625 x 16 = 10 = #A
Tehát: 218 = #DA

A hexadecimális színadat előnye, hogy kevesebb karakterből áll mint egy RGB adat, és illeszkedik a számítógépes programkódba.
| |
Nem kereskedelmi oldal    |   Non-commercial website
Tartalom (Site map) | Magamról | Jogi nyilatkozat | Email |
Utolsó tartalmi frissítés: 2008. január