Bevezető | Színnévtípusok | A színnév szerepe | Színszótár–ABC | Színszótár–Színtartományok
Nyitóoldal | Honlaptérkép | Mellékletek | E-mail
SZÍNNÉV
A színnév szerepe
Divatszínnevek
A divat és a luxustermékek (autó, lakberendezés, mobil, öltözködés, kozmetika) világában olykor ritka színnevekkel találkozunk, bár ezek a színek köznyelvi szavakkal is kifejezhetőek lennének. De, ahogy a luxustárgyakat nem vásárolhatja meg mindenki, színneveiktől sem várják el, hogy általánosan érthetőek legyenek.


elefántcsontfehér pink pezsgőszín opálkék


A reklámlélektan szerint a termék újdonságát, minőségét különleges, egzotikus vagy idegen eredetű neve is jelzi, a drága anyagokra való utalás pedig növeli a tárgy értékét. A divat sokszor a drágakövek, nemesfémek, egzotikus tájak, különleges italok és fűszerek neveit asszociálja. A fantáziadús színnévvel azt sugallják, hogy valami „vadonatúj” színt fedeztek fel. Vadonatúj szín természetesen nincs, hiszen mindet láthattuk már, legfeljebb vadonatúj termék (festék, autó, rúzs stb.).

A külföldi eredetű név iránti vonzódás nem csak magyar szokás. A 19.század közepén Angliában William Perkin rendkívül divatos lila festéke a francia „mauve” (mályva) nevet kapta.


tób sáfrányszín korallpiros rúzs mandarinzselé-
szín


Nagyon sok színnév fordítói munka révén kerül a nyelvbe: szépirodalmi művek, szakkönyvek, magazinok itteni kiadásában a színneveket is magyarítják. Érdekes példa Tom Wolfe amerikai írónak az 1960-as években megjelent híres könyve, melynek eredeti címe: „The Kandy-Kolored Tangerine-Flake Streamline Baby”. A magyar fordításban (Bartos Tibor műve) kapta a „Kandírozott mandarinzselészínű áramvonal” címet, melyből a színnév önállósult.

A vadonatúj színnevek forrása a külföldi termék, pl. autó, mobiltelefon, melynek színválaszékát is importálják, és magyarra fordítják (lagúnakék, Amazonas-zöld, kaméleonzöld, szafari-sárga, osztrigaszürke.)

Érdekes jelenség, hogy néha az elfeledett, régies és ritka színnevek „feltámadnak”, és mint divatszínnevek térnek vissza. Kaffka Margitnak, a 20.század elején írt műveiben szerepelt a köznyelvinek nem mondható lázpiros és a hullámkék, ezek nemrég mint autószínnevek bukkantak föl.

A divat- és luxustárgyak színnevei a színszókincs legfiatalabb jövevényei, egy részük előbb-utóbb talán bekerül az általánosan ismert nevek közé, de nagyobb részük bizonyára feledésbe fog merülni.


Kereskedelmi színnevek

A divatszínnevekkel rokonságban állnak a kereskedelmi színnevek: mindkettőt „kitalálják” valamely cégnél. Míg a divatszínnév 1-2 évig, olykor csak egy szezonban él, a kereskedelmi színnév egy márka egy bizonyos termékéhez kötődik, és évekig (a termék élete „végéig”) kitart. A kereskedelmi színnevet „kommunikációs színnek” is nevezik, az a feladata, hogy különbözzön más gyártó, hasonló (színű) termékétől. Érvényes ez az autók, műszaki cikkek, bútorok, tehát a hosszabb életű és drága termékekre.


Autószínek
delfinszürke tornádópiros Amazonas-zöld Atlanti-kék


| |
Nem kereskedelmi oldal    |   Non-commercial website
Tartalom (Site map) | Magamról | Jogi nyilatkozat | Email |
Utolsó tartalmi frissítés: 2019. szeptember