Bevezető | Színnévtípusok | A színnév szerepe | Színszótár–ABC | Színszótár–Színtartományok
Nyitóoldal | Honlaptérkép | Mellékletek | E-mail
Tovább a
Színnévtípusok
fejezethez »
Háttér
 
Mire jó a színnév és mire nem?

A színnév kognitív és kommunikatív jelenség, vagyis a színnevek sokat elárulnak
– a színekről való ismereteinkről, a „fejünkben lévő” színkategóriákról (kogníció),
– a színekhez és a színt hordozó tárgyhoz fűződő viszonyunkról, vagyis értékítéletet közvetíthetünk velük (kommunikáció).

A színszókincs nagysága, a színnevek összetétele függ a nyelvi közösség természeti környezetétől, kultúrájától, és idegen nyelvi hatásoktól is.

A hétköznapi beszédben a színeknek nevet adunk, de mivel több millió színárnyalatot tudunk megkülönböztetni, csak egyes színtartományoknak lehet önálló neve. A színneveket lehet jelzőkkel módosítani, különféle összetételekkel bővíteni, de egyetlen nyelvben sem lehet nevekkel leírni a színek teljességét.

A színnevek alkalmatlanok arra is, hogy a természettudományban, a művészetben és az iparban azonosítsuk velük az árnyalatokat, és biztosítsuk a pontos színreprodukciót (pl. a festékgyártásban). E célokra színrendszereket, színmérő műszereket és színmintaatlaszokat készítenek, melyek viszont a hétköznapi életben használhatatlanok.



Színtani alapfogalmak

A szín három dimenzióban változó (térbeli), kontínuum. Itt röviden összefoglalom a színtér főbb jellegzetességeit (részletesebben: Színkommunikáció c. oldalamon).

A színérzet három fő jellemzője: a színezet, telítettség és világosság. (Az angol nyelvű irodalomban: Hue-Saturation-Lightness, HSL). Függetlenül a szín létrejöttétől (fényszín, anyagszín, festék, színszűrő stb.) a színérzékelési folyamat eredményeként mindig az alábbi három színérzet-jellemző keletkezik a tudatunkban:

Színezet
Egy szín fő jellemzője, ami lehet: vörös, narancs, sárga, zöld, kék, lila és bíbor. Ezek a színek (a bíbor kivételével) alkotják a szivárvány színeit, vagyis a Nap fényének felbontásából származnak. A színezet kizárólag tiszta (telített) színt jelent és folytonos átmenetben színkört alkot.


Telítettség
Ebben a dimenzióban a tiszta (telített) szín és a semleges színek (fekete, fehér, szürke) között változhat az árnyalat. Az alábbi ábrán a szürke és tiszta narancs átmenete látható.



Világosság
A világossági skála két végpontja a fehér és fekete, és minden színezetnek vannak világos és sötét árnyalatai is.




Az árnyalat szó egy bizonyos színezet különböző telítettségű és világosságú változatára vonatkozik. Az alábbi ábrán a vörös (színezet) néhány árnyalata látható:



Komplementer
színpárok
A színkörben egymással szemben lévő színek kiegészítő (komplementer) színpárok. Keverékük semleges színt eredményez.




Kapcsolódó tudományok

A színnevek kutatása két tudományág: a színelmélet és a nyelvészet határterülete. Néhány szó e (magukban is multidiszciplináris) tudományokról.


– Színelmélet

A színelmélet két fő forrása a fizikai optika és a színlátás tudománya.

Fizikai oldalról tekintve a tárgy színe függ: a megvilágítás erősségétől, a megvilágító fény spektrális összetételétől, és a tárgy felületének spektrális visszaverő képességétől, egyszerűbben fogalmazva: milyen erős és milyen színű fény világít meg egy tárgyat, melynek a "felületi spektrális visszaverő képességét" nevezzük a köznyelvben "színnek". (A tárgy színe a nagyon gyenge fényben, ill. színes megvilágításban más, mint természetes napfényben.)

A színinger - a felületről a szemünkbe jutó fény -, először a szem retinájának fény- és színérzékelő sejtjeiben kelt ingerületet. Az előfeldolgozást követően az agy látóközpontjában keletkezik az elemi színészlelet: a fehér, fekete, vörös, zöld, kék és sárga. Ennek a 6 észleletnek a mennyisége és egymáshoz viszonyított aránya hozza létre a színérzetet, melynek három jellemzője a színezet-telítettség-világosság (ld. az oldal elején).

A magasabb szintű agyi feldolgozást követően már tudatunkra, lelkivilágunkra is hatást gyakorolnak a színek, jelentést tulajdonítunk nekik, és felhasználjuk a legkülönfélébb területeken. A színek használata és élvezete ősidőktől fogva átszövi az egész emberi kultúrát.

A színek alkalmazásával foglalkozó kutatási és gyakorlati területeket felsorolni is hosszú lenne, de ide tartozik valamennyi vizuális művészet, a szimbólumok és a nyelv világa, az ergonómia, a természettudományok és számos iparág.


– Nyelvészet

A nyelvészet több ága is kutatja a színneveket. Tudjuk, hogy a színlátás biológiailag egyetemes képessége az emberi fajnak, (leszámítva a színlátási rendellenességeket), a színnevek száma és kategóriái viszont nem azonosak a különböző kultúrákban.

– A kognitív tudományok, benne a nyelvészet, az emberi megismerés, megértés, tanulás folyamatát vizsgálják, - szemléletében új megközelítése az emberi gondolkodás kutatásának. A gondolkodás egyik művelete a kategorizálás, melynek alapja az emberi észlelés, alapvetően fontos a beszédhez és szükséges a magasabb tudati tevékenységhez.

A színnevek használata szorosan összefügg a kategóriák alkotásával, hiszen itt egy kontínuum (a színek 3 dimenziós sokasága) nyelvi kifejezéséről van szó. A színneveket -hasonlóan más szavakhoz- a fejünkben, ún. mentális lexikonban tároljuk, kategóriákba rendezzük. Számos tudományos kérdésre éppen a színnevek kutatása adott magyarázatot, vagy vitt közelebb a mentális jelenségek megértéséhez.

– A pszicholingvisztika a gondolkodás és emlékezet összefüggéseit vizsgálja, pl. a kisgyermekkori nyelvtanulás, -így a színnevek elsajátításának- folyamatát.

– A szociolingvisztika a társadalmi rétegek színnév-használatát tanulmányozza, pl. a nemek szerinti megoszlást (a nők minden életkorban több színnevet használnak, mint az azonos korú férfiak), és a különféle (életkor, végzettség stb. szerinti) rétegnyelveket.

– Antropológiai nyelvészet: számtalan kutatás foglalkozott a különböző nyelvek színneveinek összehasonlításával. Leghíresebb az -ebben a tanulmányban is idézett- Berlin-Kay féle kutatás, ők az 1960-as években kb. száz (köztük a magyar) nyelvben lévő színneveket vizsgálták.

– A szemantika a szavak (vagy más jelrendszerek) és a jelölt dolgok összefüggéseit kutatja. Színnevekkel kapcsolatban érdekes kérdés a jelentés, mely a nyelvet (a szót) és a vizualitást (a színt) köti össze.

Részletek és források az irodalomjegyzékben találhatók.

E tanulmány szerzője a színelmélet területén jártas, a nyelvészetről csak igen felszínes definíciót tud adni.
| |
Nem kereskedelmi oldal    |   Non-commercial website
Tartalom (Site map) | Magamról | Jogi nyilatkozat | Email |
Utolsó tartalmi frissítés: 2018. január